תאריך עברי

יום ראשון, 5 בדצמבר 2010

כתובה מדאורייתא? למה אומרים 'שמע' בקדושת מוסף? למה תקיעות שופר במוסף? נוסח אהבת עולם (או אהבה רבה)

סיכום שיעור של הרב יעקב מדן, מכללת הרצוג, ‏יום ראשון י"ט אדר ב תשס"ג

ישיבת סורא נוסדה על ידי רב שהביא את מסורות א"י לבבל, לעומת נהרדעא ששמרה אצלה את מסורת בבל עוד מימי יהויכין וכך התפתחה כל תורת חריפותה של פומבדיתא שהיתה צורה של פלפול.

לדוגמה:

  1. מחלוקת האם כתובּה היא מדאורייתא או מדרבנן ומתברר מהראשונים שמנהג א"י היה מדאורייתא, בעוד שבבל הוא מדרבנן[1].
  2. בקדושת מוסף שם אומרים קריאת שמע שהיא שריד לגזירות.
  3. העברת התקיעות למוסף שכל הרעיון של 'לבלבל את השטן' התכוון בראש ובראשונה לשטן ממשי של השלטון.
  4. אהבה רבה. לוין מביא במבוא לספר מתיבות את הדברים. מה שהוא מסביר שם שההבדל הוא רק ביסוד של הלשון בין לשון התפילה ולשון התנ"ך.

אך נראה שיש הבדל בין אהבת עולם לבין אהבה רבה. נכון שבמקרא יש אהבת עולם ולא אהבה רבה. "עולם" במקרא הוא זמן ולא מקום. אהבת עולם אהבתיך - הכוונה אהבה לנצח וללא תנאים. ומשמעות הפסוק: "מרחוק ה' נראה לי ואהבת עולם אהבתיך על כן משחתיך חסד" - על אף הגלות, בכ"ז - ה' אוהב אותנו לעולם.זהו ביטוי מובהק המתאים לגלות!

ירמיהו בא ליהודים שגלו ואומר להם – ה' עדיין אוהב אתכם ולא שכח אתכם. אהבת עולם כביטוי שנכנס בצורה כל כך חזקה איננו דבר מקרי.

ואהבה רבה של אנשי א"י שנמנעו לומר אהבת עולם גם זה לא מקרי, ועל כן הפשרה המתבקשת, ביום רבה, ובלילה [המשול לגלות] עולם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה