תאריך עברי

יום רביעי, 9 בספטמבר 2009

"ולתתך עליון על כל הגויים" – מעשה ב-3.5 מיליון דולר

יש ואנחנו שומעים על מקרים שבאו לדיון בפני בתי משפט של גויים, וניצבים תמהים כיצד זה שלא הבחינו השופטים בתרמית המכוונת והזדונית של המתדיינים. וגם זה נכלל בהבטחה של "ולתתך עליון על כל הגויים", כי אצל דייני ישראל זה לא היה קורה.

מעשה שהיה באחת ממדינותיה של אמריקה, שאדם נכנס לסוכנות המוכרת מכוניות חדשות ומפוארות, וביקש לרכוש לעצמו מכונית. לא עברו כמה דקות, והאיש "סגר" על מכונית מפוארת, שמחירה היה כ- 50.000 דולרים, ושילם עליה בכרטיס אשראי.

הוא יוצא אחר כבוד עם המכונית החדשה, וכעבור מחצית השעה מגיע למוסך המתעסק במכירת מכוניות משומשות, ומציע את המכונית שזה עתה קנה במחיר של 20.000 דולרים... הוא אף הציג את האשראי שבו שילם, המוכיח שהמכונית היא אכן חדשה, ונרכשה ממש לפני זמן קצר.

בעלי המוסך חשדו שהאיש הניצב לפניהם אינו אלא נוכל מדופלם, שאין לו כסף בחשבונו, והאשראי שנתן לסוכנות המכוניות הוא מזויף, ודיווחו על כך למשטרה. בתוך דקות הוקף המוסך בניידות, והשוטרים עצרו את האיש בעודו יושב במשרד של המוסך, ומתווכח על "הפרטים האחרונים" בעיסקה שהוא עומד לבצע עם בעלי המוסך.

"מדוע אתה מוכר את הרכב במחיר כל כך נמוך שאלוהו החוקרים המשטרתיים. "ככה", השיב האיש ביבושת. "וכי מחובתי לספק לכם תשובה על כךר! "ומה בדבר האשראי שלך – המשיכו לשאול. "תרימו טלפון לבנק, ותיווכחו בעצמכם שהכל בסדר, ויש לי די והותר כסף בחשבוני", השיב.

השוטרים הרימו את השפופרת, אלא שבאותו רגע נזכרו שהיום הוא יום שישי, בו הבנקים סגורים, עד יום שני בבוקר, ולכן החליטו בו במקום לעצור את האיש ל – 3 ימים, עד שתהיה להם אפשרות לבדוק את החשבון.

האיש החשוד לא התנגד להליך המעצר, והשוטרים לקחוהו עמם והביאוהו לבית המעצר, שם שהה עד יום שני. מיד בבוקרו של יום, משנפתחו הבנקים, בדקה המשטרה את החשבון, ומצאה שאכן הכל תקין, והכסף שהיה שם מכסה את מחירה שלל המכונית החדשה, ושחררו את האיש לנפשו.

הוא יוצא בחיוך מבית המעצר, ולא חולפות שעות ספרות, והאיש מגיע לבית המשפט, מלווה בשני עורכי דין מפורסמים, ומגיש תביעה בסך שלוש וחצי מליון דולרים נגד ה... משטרה, בגין מעצר שווא, ובגין סבל מיותר שנגרם בעצם שלילת חירותו בעת המעצר.

למשטרה, למרבה הגיחוך, לא היה מה להשיב. כך שילשל האיש לכיסו את כל הסכום הנ"ל.

מי ששומע את הסיפור, מתמלא ברחמנות על בית המשפט של הגויים במדינה ההיא של ארה"ב, על שלא תפסו שזו היא בדיוק כוונתו של האיש...

דייני ישראל, עם הסיעתא דשמיא המיוחדת הניתנת להם, היו מבינים שכיון שאין כל הגיון שהאיש ימכור את המכונית בהפסד כה גדול, הרי ברור כשמש שהדבר העומד מאחרי כל הסיפור הוא שהאיש "רוצה" שיחשדו בו, ומעוניין שהמשטרה תעצור אותו על לא עוול בכפו, ואז יהא באפשרותו להגיש תביעה ולהתעשר בקלות... אם היה מגיע סיפור שכזה בפני דייני ישראל, הם גם לא היו מחזיקים את האיש במעצר כל עוד לא הוכחה אשמתו. כיון ש"אלוקים ניצב בעדת אל", ודייני ישראל נבחרים ממיטב בעלי המידות הטובות -כמבואר ברמב"ם תחילת סנהדרין-, יש להם סיעתא דשמיא, והיתה נכנסת בהם הבינה להבין ולהשכיל מה הביא את האיש לעשות את מה שעשה.

מתוך: פניני בית לוי, שע"י בית הכנסת בית לוי בית וגן. גיליון מס' 45

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה