תאריך עברי

יום חמישי, 3 בפברואר 2011

חרדי הצליח לחדור לאיראן; יומן מרתק, גלריה מיוחדת

לכתבה המלאה הכוללת את התמונות יש להכנס לקישור הבא מתוך אתר "כיכר השבת":

חרדי הצליח לחדור לאיראן; יומן מרתק, גלריה מיוחדת

חרדי הצליח לחדור לאיראן; יומן מרתק, גלריה מיוחדת

יו"ר "אהלי צדיקים", הרב ישראל-מאיר גבאי, הצליח להיכנס לאיראן, ותיעד את חיי היהודים במדינה ● הוא תיעד את מצב הקברים המוזנחים ובתי-הכנסת העזובים ● "הפחד ברחובות, אצל המקומיים, ניכר היטב על כל צעד ושעל", מספר גבאי. "למחרת בואי למקום, זומן מארחי המקומי, לחקירה בשב"כ האיראני" (בעולם)

ניצן ארליךכ"ח בשבט תשע"א 22:53 02.02.11הדפסה

מחזה לא שגרתי בעליל נצפה ברחבי איראן במשך למעלה משבוע, בעת שיו"ר אהלי צדיקים הרב ישראל-מאיר גבאי - המחזיק באזרחות צרפתית - ביקר ברחבי המדינה ועמד מקרוב על מצבם של בתי הקברות, בתי הכנסת וקברי הצדיקים במדינה.

הנסיעה כולה יצאה לפועל בזכות ידיד אהלי צדיקים - גדר אבות, הרה"ג ר´ אברהם חיים שליט"א, שליחו של הגר"ש עמאר שליט"א לטורקיה, שיצר את הקשר בין הרב גבאי לבני קהילה היהודית בטהרן, על מנת שיסייעו לו בארגון הנסיעה.

לאחר שביקר בתימן והעמיד מצבה על קברו של המקובל אבא שלום שבזי, ולאחר שביקר בסוריה ועמד מקרוב אחר מצב בתי הקברות היהודיים וביקר גם בציונו של רבי חיים ויטאל תלמידו של האר"י ז"ל, הגיע הרב גבאי גם לאיראן, כדי לעמוד מקרוב אחר מצב בתי הקברות היהודיים ואחר מצבם של קברי הצדיקים במדינה.

בעקבות מרדכי ואסתר

בתחילה תוכננה הנסיעה לתקופת חג הפורים, שכן איזה תאריך מתאים יותר מזה לנסיעה לקברם של מרדכי היהודי ואסתר המלכה... - אולם הידיעות על כך שסטודנטים קיצונים מאוניברסיטת אבו עלי סינא מאיימים לפגוע בקברם של מרדכי ואסתר אם מדינת ישראל תפגע במסגד אל אקצא, זירזו את פעילי אהלי צדיקים להוציא את הנסיעה לפועל.

כאשר הגיע הרב גבאי לראשונה לקונסוליה האיראנית בצרפת, על מנת לבקש אשרת כניסה (ויזה) לאיראן, הוא נענה בשלילה מוחלטת. הם לא הסכימו אפילו לשמוע על כך... כיון שכך, פנה אל היהודים תושבי המקום איתם היה בקשר, והם פנו למשרד החוץ בטהרן וביקשו לאשר לו את הכניסה לאירן כאורחה של הקהילה היהודית. לאחר שהקהילה היהודית הגישה את הבקשה אישר משרד החוץ האיראני לשגרירות להעניק לרב גבאי אשרת כניסה למדינה.

הרב גבאי, שהסתובב ברחובות ערי אירן בלבוש חסידי מלא, לבוש בחליפה ירושלמית ועטור בכובע חסידי, ביקר בבתי הקברות היהודיים ועמד על מצבם העגום.

"הזדעזעתי עד עומק נשמתי ממצב בתי הקברות. בתי קברות מלפני אלפיים וחמש מאות שנה הולכים ונעלמים, בתי קברות רבים הפכו לפארקים למשחקים ולשעשועים, למעט כמה בתי קברות, ביניהם בערים איספאהן ויאזד, שם עדיין עומדים בתי הקברות על תילם, אולם יש לחשוש כי זה רק עניין של זמן עד שגם בתי קברות אלו יהפכו לפארק שעשועים", הוא מתאר.

פחד ברחובות

בשדה התעופה בטהרן, המתין לרב גבאי נציג מטעם הקהילה היהודית, שקיבל את פניו ונסע יחד איתו לבית הכנסת המקומי. מטהרן, יצא הרב גבאי לסיוריו ברחבי ישוביה היהודיים העתיקים של אירן, ארץ בה מתקיים ישוב יהודי במשך אלפי שנים.

"הפחד ברחובות, אצל המקומיים, ניכר היטב על כל צעד ושעל. למחרת בואי למקום, זומן מארחי המקומי, לראשונה בחייו, לחקירה במשרדי השב"כ האיראני, ה"באטלעט", שם נחקר מספר שעות אודות האורח הזר שהגיע אליו.

לבסוף כששוחרר נאמר לו כי נאסר עלי ליצור קשר עם אנשים זרים וכי אסור לי לדרוש בבית הכנסת.

"הפחד והחשש בין המקומיים, הזכירו לי את השלטון הקומוניסטי, מנסיעותי ברחבי ברית המועצות לפני עשרות שנים, כשנסעתי לראשונה ללא אישורים מתאימים להתפלל בקברם של אור שבעת הימים הבעל שם טוב הקדוש ורבנו נחמן מברסלב, שם התחלתי את הפעילות של הצלת בתי קברות, קברי אחים וקברי צדיקים ברחבי העולם. בפועל המצב שונה, שכן שאני עצמי לא נעצרתי ואפילו לא עוכבתי, לא לחקירה ולא לתשאול. הייתי חופשי לנפשי לחלוטין".

מטהרן, יצא הרב גבאי בטיסה לדרום מערב המדינה, הוא נחת ב´אהואז´, ומשם יצא לעיר שוש, שם על פי המסורת קבור דניאל הנביא.

בעיר שוש כמעט ולא גרים כיום יהודים, אולם רבים מהמוסלמים המקומיים מגיעים להתפלל במתחם הקבר של דניאל הנביא ומתנהגים במקום ביראת כבוד שאפשר ללמוד ממנה... המקום כולו עשוי מאבנים יפות, מכסף ותכשיטים, והמקום נשמר בצורה הטובה ביותר. בדרך כלל לא נותנים לאנשים להיכנס על מנת להתפלל סמוך למצבה ממש, אולם בשל כבודו של הרב גבאי ניתנה לו הרשות, והוא נכנס אל תוך האוהל פנימה שם שפך צקון שיח לבורא עולם.

שבת באיראן

לאחר מכן יצא הרב גבאי לנסיעה בת כמה שעות, באמצעות התחבורה הציבורית, לעיר האמדן, מקום קבורתם של מרדכי היהודי ואסתר המלכה. להאמדן הגיע הרב גבאי בשעות הלילה כשמתחם הקבר של מרדכי ואסתר היה כבר סגור, הוא הלך למלון מקומי ללינת לילה, ובבוקר יצא לעבר מתחם הקבר שם על פי המסורת שנמסרה מדור לדור בין יהודי איראן, במשך אלפיים וחמש מאות שנה, קבורים מרדכי ואסתר.

לאחר שהתפלל תפילת שחרית, ביקש הרב גבאי מהשומר המקומי שיפתח לו את השער גם למחרת, ביום שב"ק, אז המתחם סגור בד"כ. הרב גבאי דיבר עם השומר בשפתו שלו, ולאחר דין ודברים הסכים השומר להגיע גם למחרת על מנת לפתוח את השער בכדי שהרב גבאי יוכל להיות במקום. משם יצא הרב גבאי לביקור קצר בעיר טויסרקנט שם על פי המסורת המקומית קבור חבקוק הנביא.

בספר ´מקומות קדושים וקברי צדיקים בגליל´ שיצא לאור לפני כשנה על ידי אגודת אהלי צדיקים, לאחר מחקר שנערך במשך כ-12 במחלקת ארץ ישראל של האגודה, נמצא, על פי יומני מסע של עולי רגל מלפני מאות בשנים כי אסתר המלכה קבורה בכפר ברעם שבגליל המערבי, ובעיקר, כי הנביא חבקוק קבור בכפר חוקוק בגליל, זאת, כאמור, על פי יומני מסע של עולים מלפני מאות בשנים, ביניהם גם רבי אשתורי הפרחי בעל ה´כפתור ופרח´ שכותב בספרו כי הנביא חבקוק קבור שם, מאידך על פי המסורת שנמסרה מדור לדור בין יהודי איראן, קבורה אסתר סמוך למרדכי בעיר האמדן וחבקוק הנביא קבור בעיר טויסרקנט – ולא בארץ ישראל.

לאחר שביקר במקום בו קבור על פי המסורת חבקוק הנביא, חזר הרב גבאי להאמדן, שם עשה את השבת יחד עם מלווהו במהלך הנסיעה, כשסעודותיהם מורכבות מלחמניות, עליהם קידשו, קופסאות טונה, גבינה ופירות בלבד, שכן כאשר יצאו להאמדן, לא היה בכוונתם להישאר שם גם בשבת קודש.

התושבים מתעלמים

בשבת בבוקר, עם שחר, יצא הרב גבאי לבדו לעבר מתחם הקבר של מרדכי היהודי ואסתר המלכה, מרחק של מחצית השעה, תוך שהוא שואל עוברים ושבים היכן הדרך, "עוברי אורח שניסיתי להתעניין אצלם לגבי מיקומם של בתי קברות בכלל, וכן כאן, לגבי הדרך לקבר מרדכי ואסתר, חששו מפני ופחדו לשוחח איתי ורובם כלל לא התייחסו לשאלותי", אומר הרב גבאי.

השומר של המתחם כבר חיכה לו במקום ופתח לו את הדלתות. הרב גבאי שהה במקום מספר שעות במהלכם הגיע למקום גם מלווהו, הוא התפלל במקום את תפילת השבת.

"מתחם קברם של מרדכי ואסתר הינו מבנה עתיק יומין", אומר הרב גבאי, "נראה שזה אחד המבנים העתיקים ביותר ברחבי איראן כולה, והוא, וקדושתו, נשמרים על ידי המקומיים והשלטונות בצורה טובה ביותר, כראוי וכיאות למקום קדוש זה".

עם צאת השבת יצא הרב גבאי חזרה לטהרן וביום ראשון עם שחר יצא אל העיר קזבין, מקום קבורתם של חנניה מישאל ועזריה. המתחם כולו בנוי בפאר והדר נדירים ממש, והשמירה שם מעולה, באשר המקום מקודש גם למוסלמים.

לאחר שהתפלל במקום המשיך בנסיעתו לעבר העיר יאזד, שם קבור המקובל חכם אור שרגא יזדי, שנפטר לפני למעלה מ-200 שנה.

בלילה ישן הרב גבאי בחדר צדדי במסעדה מקומית, ולמחרת בבוקר שם את פעמיו לעבר העיר איספהאן ,שם ישנו בית קברות הקרוי על שם סרח בת אשר. ישנם אנשים שמצדדים כי סרח בת אשר נקברה במקום ולכן המקום נקרא על שמה, אולם על פי המקורות סרח בת אשר עלתה בעודה בחיים בסערה השמימה כחנוך וכאליהו הנביא, ולכן ניתן לומר אולי כי סרח בת אשר עברה במקום ולכן המקום נקרא על שמה.

באיספאהן ישנו בית קברות יהודי שחלקו שמור ומשופץ וחלקו מחולל עד כדי כך שלא ניתן לזהות בו בכלל את הקברים. הרבה אוהלים שונים מסוגים שונים ישנם ברחבת בית הקברות מעל קבריהם של הצדיקים שככל הנראה נקברו שם. ככלל, על מצבותיהם של הצדיקים הקבורים ברחבי איראן מופיעות שוב ושוב המילים: "צדיקים במיתתן קרויין חיים".

באיספהן ישנם כיום כאלף יהודים המתגוררים באזור שנקרא ´הרובע היהודי´. ליד הרובע ישנה מערת קבורה שם קבורים צדיקים בשם רבי יעקב ורבי אהרן, המערה נמצאת בסמוך לבית כנסת שקרוי על שמו של הצדיק רבי יעקב, שעד כה לא ידועים לנו פרטים אודותיו. אך יש לציין כי המקום נשמר בצורה יפה וטובה, המערה כולה מכוסה בחרסינות יפות ובציורים של מנורות עם שבעה קנים גם על הקירות וגם על התקרה.

לעת ערב חזר הרב גבאי לטהרן, ולמחרת ביום שני עם שחר עזב את איראן לעבר צרפת.

פארקים מעל בתי-קברות

במהלך ביקורו, ביקר הרב גבאי גם בבתי הכנסיות שבאירן, ובבתי קברות רבים בה, ועמד על מצבם.

בסיוריו, כאשר חיפש את מיקומי בתי הקברות ושאל את המקומיים אודות מיקומם, מילאו רבים מהנשאלים את פיהם מים, בסופו של דבר התברר, כאמור, כי הם פשוט לא ידעו, שכן אם בשל העובדה שאין מי שישמור עליהם, ואם בשל מצבם שהידרדר במשך השנים, כיום מצבם של בתי הקברות יהודיים רבים הינו בכי רע, חלקם נמחקו ומעליהם הוקמו פארקים לשעשועים וגינות נוי, רח"ל.

למרות שניתן לומר בפה מלא כי שלטונות אירן משקיעים משאבים רבים בשימור המקומות הקדושים, הרי שמצב בתי הקברות היהודיים (והמוסלמים...) באירן דורש טיפול דחוף. ראוי לציין גם כי תושבי אירן אינם מתנכלים לבתי הקברות היהודיים ביודעים, ואין בה את הפגיעות שנראות חדשות לבקרים בבתי קברות באירופה...

לסיכומה של נסיעה, מבקש הרב גבאי להודות לבני הקהילה היהודית באירן, המתגאה בנאמנותה לשלטון האירני, על קבלת הפנים החמה שזכה לה ועל הסיוע שקיבל מחברים בקהילה בנסיעתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה