תאריך עברי

יום שני, 14 בפברואר 2011

איך בכלל אפשר להיות בטוחים במשהו?

קטעים מתוך מאמר מעורר מחשבה מאתר AISH: איך בכלל אפשר להיות בטוחים במשהו?

לאורך מאות בשנים, הצליח העם היהודי לשרוד כמיעוט קטן הפוסע נגד הזרם, נצמד בחוזקה לדרכו הייחודית תוך רדיפות בלתי פוסקות.

איך הוא עשה זאת?

ובכן, העם היהודי לא חדל לרגע להאמין בביטחון מוחלט בנכונות דרכו.

ואנחנו? האם אנחנו יכולים להאמין במאת האחוזים שמה שאנחנו רואים זו אכן המציאות? האם אנחנו אובייקטיביים? איך בכלל נוכל אי פעם להיות בטוחים לגמרי במשהו?

אמונה תחת לחץ

כולנו עלולים להיות מושפעים תחת לחץ. אילו היית עיתונאי שמחפש סיפור טוב לעיתון, האם היה לך אומץ להיכנס לתוך קומונה של אנשי כת מסוימת ולהגיד:

"שלום חבר'ה! הגעתי. אני כל-כך בטוח במה שאני מאמין, שאין לי שום חשש לבלות איתכם חודש שלם."

סביר להניח שתגלה חוסר בטחון לעשות זאת, משום שתמיד ישנו סיכוי, שבסופו של דבר תאמין שה"גורו" שלהם הוא האדם המושלם והטוב ביותר בעולם. אחרי הכול, לאנשי הכתות יש הצלחה מרשימה בשטיפת מוח.

חוסר ביטחון זה נובע מפגם בשלמות האמונה. אבל אם אתה "יודע מה שאתה יודע", אז אפילו ה"גורו" הכי כריזמטי, לא יזיז לך בכלל.

השפעה חברתית

אנחנו חיים בחברה שמשפיעה על דרך החשיבה שלנו באופן משמעותי, לכן הכרחי עבורנו להגיע לבהירות מוחלטת לגבי הכרתנו ותפיסת עולמנו. תאר לך שהיית נולד בסין, ייתכן שהיית הופך לקומוניסט נאמן, ואילו היית נולד לתוך שבט מסורתי בהאיטי, עוד היית מוצא את עצמך מנופף בסיכות וודו.

...

אך בעצם, אם חושבים על זה, חייבת להיות אמת אבסולוטית כלשהי. או שיש אלוקים, או שאין. הוא לא יתחיל להתקיים אם תאמין בו וייעלם כשאתאיסט יכחיש את קיומו. זה מגוחך. או שהוא שם ואז האתאיסט טועה, או שהוא לא שם ואז הרב טועה. לא ייתכן ששתי האפשרויות יתקיימו במקביל.

עליך להגיע לעצמאות אינטלקטואלית. להתנתקות מנטאלית מהחברה שבה גדלת ושעיצבה את דעותיך. אם לא תעשה זאת, אינך אלא בובת תיאטרון של החברה. והחברָה עלולה לעשות כמה טעויות חמורות במיוחד...

...

בהירות מוחלטת – זה אפשרי!

החיים עלולים להיות מבלבלים. אם תרצה להגיע לבהירות מוחלטת, להיות בטוח מה אתה יודע באמת, יהיה עליך להעמיד את עצמך תחת מבול של שאלות – לחקור היטב, ולברר את העובדות.


אם לא מצאת את האמת, זה רק משום שלא חיפשת!אתה רואה מסביבך אנשים רבים שאינם מצליחים להגיע לאותה בהירות אפילו בקשר לדברים הבסיסיים ביותר בחייהם. אל תטעה להאמין שבהירות מוחלטת אינה ניתנת להשגה. חפש בכנות ובהתמדה, וללא כל ספק תצליח למצוא את האמת.

חיי היומיום שלנו מלאים בחוויות וניסיונות שמאשרים את האמונה שלנו ב"אמת המוחלטת". לעיתים קרובות אנחנו מתווכחים עם אדם, ומרגישים שאילו הוא היה מעז להקשיב לנו באמת ולהיות קצת יותר פתוח לקבל, הוא היה מבין שהאמת לצידנו. אלמלא היינו משוכנעים שישנה דרך אחת – אמיתית ונכונה – לא היינו מתווכחים כלל.

לדוגמא: אתה משוכנע שיש לך 5 אצבעות? ודאי! אם מישהו יטען שיש לך 7 אצבעות, או עשרים ואחת בסך הכול, האם זה ישנה את מידת הביטחון שלך בדבר? ודאי שלא – אתה יכול לספור חמש אצבעות בכל יד, ואתה משוכנע בכך ללא כל צל של ספק.

התודעה היהודית מצפה מאיתנו להגיע לאותה רמה של ודאות, ללא כל צל של ספק, לגבי אמונתנו ותפיסת עולמנו.

...

לאחר שתבודד ותבהיר מַהם הדברים שאינם ברורים לך דיים, תוכל להישאר בטוח ויציב בתחומים האחרים. הנקודות השונות בהן אתה בטוח לחלוטין, מייצגות את החוליות החזקות בשרשרת, ומאפשרות לך להגדיל ולחזק את הביטחון בידיעותיך השונות.

ידע, השערה, אמונה ותפישה חברתית

את כל הידע שלנו נוכל לחלק לארבע קטגוריות כלליות:

  1. ידע – אתה בטוח לחלוטין – לדוגמא, העובדה שיש לך חמש אצבעות.
  2. השערה – יש לך כמה ראיות, אולם לא מושלמות לגמרי.
  3. אמונה – אתה רוצה להאמין, אבל אין לך עובדות תומכות.
  4. תפישה חברתית – אתה מקבל את הרעיון תוך התבססות על תפישת החברה שמסביבך.

...

האמונה מנוגדת מעט להיגיון – והיא תוצר של רצון או שאיפה. האם הציעו לך להפקיד את כספך אצל סוחר ממולח בבורסה, ולהכפיל בקלות את ערך ההפקדה? אנשים רבים, בעלי היגיון בריא, הפסידו את כל חסכונותיהם, כשנכנעו לפיתוי "לעשות כסף קל". זוהי אמונה.


החיוב היהודי לדעת

תפישה חברתית – כוללת את המושגים שאתה מקבל מהחברה כמובנים מאליהם, מבלי שתנסה אפילו לבדוק אותם. באמריקה – קפיטליזם, בסין – קומוניזם. עבור האיראניים – מוחמד הוא האלוהים, עבור האיטלקים זהו ישו. האם בדקת את העובדות – או שאתה סתם נסחף עם הזרם?

הדיבר הראשון מעשרת הדברות אומר: "אנוכי ה' אלוקיך." – דע כי יש אלוקים!

ההיגיון שעומד מאחורי דיבר זה נראה מוזר וקשה להבנה. מי שכבר מקיים את מצוות האלוקים, ודאי מאמין גם במציאותו – אז לשם מה צריך דיבר שלם להודיע על קיומו של הא-ל? ואם מישהו לא יודע שה' קיים, למה שישמע למצוותיו, ובכללן למצווה זו?!

אמונה באלוקים היא דבר נחמד, אולם אנחנו מצווים לחקור, לברר, לבדוק את העובדות ולא להרפות, עד שנגיע למצב שבו תהיה לנו ידיעה ברורה, מעבר לכל ספק, שיש אלוקים. זהו עיקרון בסיסי ביהדות: עליך לדעת ולא רק להאמין.

שמור על עצמך והיזהר מכל מערכת שמדכאת חקירה ושאלת שאלות. אם מישהו מפחד משאלות, סימן שהוא חושש שמא יתגלה השקר באמונה שהוא מייצג.

לאלוקים ביטחון מלא שאם נשתמש במוחותינו ונחפש אחר האמת במלוא הכנות, נצליח לחשוף ולגלות את מציאותו בצורה הברורה ביותר.

אם כך איך הצליח העם היהודי לשרוד את כל אותן רדיפות? על ידי אמונה יציבה כסלע איתן באמיתותן של דעותיהם.

האם הם צדקו? את זה יהיה עליך לברר בעצמך. בדוק מה מטריד אותך, ונסה לקבל על כך תשובות. שמור על כנות בחיפושך אחר ידע ואמת, עשה את המאמץ ולמד "לדעת מה אתה יודע."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה