תאריך עברי

יום שני, 31 באוגוסט 2009

ללמוד מהמקצוענים, ולהיות מי שתמיד רצית להיות (תמצית מאמר מתוך: aish.com)

 

קיימת טכניקה ליצירת קשר עם ה'אני' האידיאלי שלכם, וכשמתחילים לממש אותה, מגלים שמתחילים להתקרב אליו.

זיהוּיָם של מקצוענים באמנות החיים, צפיה בהם וחיקויָם – זו שיטה יהודית לצמיחה רוחנית. התלמוד מלא וגדוש בסיפורים מחיי חז"ל, כדי שיהוו אות ומופת לדורות הבאים. הרעיון הוא לא לחקות את הקדושים, כי אלוקים לא מעוניין בהעתקים, אלא להכיר באידיאל שהם הציבו ולשאוף אליו. הליכה בעקבותיהם של אנשים דגולים אינה דורשת כניסה לנעליהם, אלא רק צעידה באותו הכיוון.

כך, למשל, רבי יוחנן בן-זכאי, אחד מגדולי דורו, היה כה עניו, שתמיד הקדים שלום לאנשים שפגש. אלפיים שנה אחר כך, בין אם אנו עוברים בחדר המדרגות של הבניין המשותף שלנו, או מסתובבים בין אנשים בהפסקת הקפה בהשתלמות מקצועית, אנו אמורים לזכור את הדוגמא שהציב לנו. אם איננו מסוגלים להקדים לכולם שלום, נוכל לפחות לחייך אליהם. אם איננו מסוגלים לחייך לכולם, נוכל לפחות לחייך לפנים מוכרות.

במהלך עשרת ימי התשובה, שתחילתם בראש השנה וסיומם ביום כיפור, כל יהודי וכל יהודיה אמורים לחשוב על מי שהיו בשנה שעברה, ביחס למי שיכלו להיות: טובים יותר, שיפוטיים פחות. יותר סבלנים, פחות מרוכזים בעצמנו, יותר נדיבים, פחות עצלים, יותר אמיתיים וכו'. הציווי לעשות תשובה, להכות על חטא, משמעו: להיות לאדם שיכולתם להיות.

זוהי שיטת התשובה שמציע הרמב"ם: לדמיין את העצמי האידיאלי שלכם, ולתכנן את הצעדים שיביאו אתכם אליו.

רבים בימינו קובלים על היעדרם של דמויות מופת וגיבורים ראויים לחיקוי. ביהדות תמיד היו, ועדיין יש - גיבורים. אלו הם הצדיקים, הקדושים והקדושות שמעשיהם יכולים לשנות את התנהגות הצופים בהם. סיפורי הצדיקים היו אבן פינה בספרות היהודית מאז ומעולם.

עם זאת, הליכה בעקבות אידיאל כוללת שתי אפשרויות:

א. חיקוי מעשיהם הגדולים של אנשים רגילים;

ב. חיקוי מעשיהם הרגילים של אנשים גדולים.


להמשך המאמר המרתק, ולדוגמא מצוינת שממחישה איך ניתן לעשות את זה, אתם מוזמנים לקרוא את המאמר המלא באתר aish.com:

http://www.aish.co.il/h/hh/gar/48861557.html

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה