תאריך עברי

יום ראשון, 27 ביוני 2010

על חוק 3 השניות שמעת? עצות להנצל מהכעס! (אתר ברסלב ישראל)



אחד הדברים שמלמדים רובאי
בצבא הוא שלא יורים מן המותן.
נושמים עמוק, מכוונים ואז לוחצים
על ההדק. על "חוק השלוש שניות"
בחיים, ולא רק אצל רובאים...

 
אמנם אינני זוכר את המקור, אך אחד מזקני ברסלב פעם אמר לי שבניסיון של כעס, היצר הרע שולט באדם במשך שלוש שניות בלבד. זאת אומרת, אם אדם ינשום עמוק ולא יגיב מן המותן, אז יחלוף כוח היצר הרע, שנקרא רוח שטות, ויחזור כוח השכל הישר.
לאורך שנים, נוכחתי לדעת ש"חוק השלוש שניות" הוא אמת לאמיתה. הוא מסביר מדוע הירייה האומללה שנובעת מתוך אינסטינקט בעת כעס גורמת כל כך להרס ולחורבן: כל עוד שהיצר הרע הוא בעל הבית על המוח של הבן אדם – קרי למשך אותן שלוש שניות קריטיות בעת ניסיון – אזי לא יוכל לצאת מזה דבר טוב. הרי אחד מן הדברים הראשונים שמלמדים את הרובאי בצבא הוא, שירייה מן המותן לא קולעת בולים. עדיף לנשום עמוק שנייה, לכוון היטב היטב, וללחוץ על ההדק. זאת גם עצה נהדרת בעניין להשיב לזולת בעת כעס: לעצור, לנשום עמוק, ולכוון את הדברים שעומדים להגיד היטב היטב – כל התהליך מצריך שלוש עד ארבע שניות בלבד, מספיק זמן להחזיר את השליטה של המוח ליצר הטוב ולמנוע התנגשות חזיתית עם הזולת.
מי יודע כמה אלפי זוגות היו ניצולים מגירושין, אילו היו מיישמים את חוק השלוש שניות. ומי יודע כמה רציחות היה נמנעות, ועוד כהנה וכהנה, השם ישמור...
רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זצ"ל, פירט לנו את נזקי הכעס (ראה ספר המידות - ערך כעס). כדי להקל על הקוראים, ליקטתי כאן רשימה של 12 עיקרי נזקי הכעס. וגם, תחבולה פשוטה: ברגע של אמת, כאשר מעמידים את האדם בניסיון של כעס והקפדה, יעצום עיניים וישנן את נזקי הכעס, ואז יבין שלא כדאי לו לכעוס בכלל. ועוד ישאל את עצמו: "מילא, מרגיזים אותי, אך למה לי להוסיף נזקים נוספים לכאב ולעצבים שכבר יש לי?"... ואז, תוך שלוש שניות, המוח ירגיע את הלב, והאדם יוצא מן הניסיון ללא פגע כאשר יד השכל על העליונה. אין דבר יותר טוב בעולם הגורם תענוג לבורא עולם, וגם הרגשה נהדרת של סיפוק עצמי והעברה על המידות. ובכן, להלן הרשימה:
12 עיקרי נזקי הכעס
1. על ידי כעס מגרה על עצמו דינים (ספר המידות - ערך כעס, כג).
2. על ידי כעס מוליד בנים שוטים (ספר המידות - ערך כעס, כד).
3. על ידי כעס נתקצרו ימיו (שם, כה).
4. על ידי כעס בא הרהורי עבודה זרה (שם, ערך הרהורים).
5. כעס מזיק לפרנסה, ומפסיד העשירות (ליקוטי מוהר"ן קמא תורה סו אות ב).
6. הבעל-דבר (היצר הרע) כשרואה שיורד לאדם שפע של ממון, מזמין לו דבר מכעיס, כדי שיאבד את השפע (ליקוטי מוהר"ן קמא תורה סח).
7. הכעס מזיק לראיית העיניים (ספר המידות - ערך כעס).
8. על ידי כעס בא עצבות (שם).
9. על ידי כעס נתאלם (שם).
10. עזות בא על ידי כעס (שם).
11. פחד בא על ידי כעס (שם, ערך פחד).
12. ועל ידי כעס, מאבד נפשו, בבחינת (איוב י"ח, ד): טורף נפשו באפו (ליקוטי מוהר"ן קמא תורה סח), ועל ידי כך הסיטרא-אחרא (הצד האחר) שולט בו, ונכשל בעבירות רבות נוספות.
מוסיף ה"ראשית חכמה" זצ"ל (תוצאות חיים, כה), "שאם יכעוס יסתלק ממנו נשמתו, ולא יחזור אלא בטורח גדול, וצריך כפרה גדולה לעוונו בכמה עינויים, והלוואי שיתכפר וכו'. וכשיחשוב האדם בדברים אלו, ייתן אל ליבו לבלתי השיב על חרפתו".
אמר לי מורי ורבי האהוב, הגה"צ רבי שלום ארוש שליט"א, שמשום הסתלקות הנשמה הקדושה בעת כעס, דומה הכועס למת, שהוא אבי אבות הטומאה. והוסיף במתק לשונו הצחה, שהכועס טעון טבילה מיידית במקווה.
האם כדאי להפסיד כל כך הרבה - תוחלת חיים, בריאות, פרנסה, הנשמה הקדושה ועוד - בגלל רגע של כעס? התשובה כמובן, לא ולא!
צריך שוב לזכור: כאשר מתמודדים בהצלחה עם ניסיון הכעס, בולמים את הפה ושותקים, לא רק שניצולים מנזקי הכעס אלא מרוויחים את כל המעלות הטובות המובטחות לאותם הגיבורים המעבירים על מידותיהם. כן נזכה, אמן!

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובתwww.lazerbrody.net
חזור לדף הבית של השקפה יהודית
 
 הצג מאמרים נוספים של הרב אליעזר רפאל ברוידא
  הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו כדי לקבל מדי שבוע את רשימת המאמרים החדשים באתר. המנוי חינם וניתן לביטול בכל עת. הקליקו את כתובת הדואר האלקטרוני שלכם.
    להצטרפות


http://www.breslev.co.il/articles/על_חוק_השלוש_שניות_שמעת/השקפה_יהודית/יהדות.aspx?id=15860&language=hebrew

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה